Välkomna till Svensk barnsmärtförening

Ordförande har ordet - september 2019

Stefan-Nilsson-breddare.jpg Hösten griper ett allt starkare tag om tillvaron, även om sommaren fortfarande kommer på tillfälliga besök. Höstaktiviteterna börjar ta full fart, och det finns mycket spännande utbildningar att se fram mot när det gäller området barn och smärta. Det är hög tid att boka in höstens kanske viktigaste utbildningsdag. I år fokuserar International Association for the Study of Pain på de mest sårbara grupperna inom hälso- och sjukvården. För att uppmärksamma detta tema arrangerar Svensk barnsmärtförening den 15 november en utbildningsdag på Nya Karolinska Solna (NKS). Utbildningsdagen kommer att belysa komplexa smärttillstånd hos sårbara grupper. Det blir en intensiv utbildningsdag med teman som palliativ vård, komplex smärta inom ADD-ADHD gruppens patienter och amelmottagningen. Anmäl dig på hemsidan.

Boka redan nu in Svensk barnsmärtförenings Barnsmärtsymposium den 19-20 mars, 2020, i Lund. Det kommer att bli två spännande dagar med det mesta aktuella inom ämnesområdet barn och smärta. Så missa inte detta tillfälle att fördjupa dina kunskaper. Det blir också ett tillfälle att träffa andra personer som vill diskutera hur vi optimerar smärtbehandlingen för barn och ungdomar.

Vill du blicka ännu längre fram så vill jag tipsa om 13th International Symposium on Pediatric Pain 2021, Auckland, New Zealand. Håll dig uppdaterad genom att besöka konferensens hemsida, https://www.ispp2021.org/

Du vet väl om att du när som helst kan beställa smärtbedömningsinstrument på vår hemsida, så tveka inte att uppdatera din avdelning med smärtskattningsinstrument. Vi erbjuder skattningsskalor som är validerade och vi har valt ut de skalor som är vanligast förekommande nationellt och internationellt. Du är dock alltid välkommen med att ge tips på skalor som du saknar i vårt utbud.

Viktigt om Swedish Pain Society

swedishpain2-300x69.png Svensk barnsmärtförening är associerad förening i Swedish Pain Society. Nytt från i år är att du som är medlem i barnsmärtföreningen kan teckna medlemsskap i SPS för endast 20:-. För det får du
• Rabatterad avgift till Smärtforum där du förutom ny kunskap kan nätverka med andra som jobbar med smärta
• Tidskriften European Journal of Pain
• Möjlighet att ansöka om SPS stipendier
• Medlemskap i European Pain Federation (EFIC)
Så när du betalat din medlemsavgift hos oss så går du till SPS hemsida och tecknar medlemsskap där.

Svensk barnsmärtförening

Svensk barnsmärtförening bildades 1997. Vi är en multidisciplinär förening för dig som är intresserad av diagnostik, behandling och omvårdnad vid smärta hos barn och ungdom.

Föreningens mål

- Främja spridning av kunskap om diagnostik och behandling av smärta hos barn inom sjukvården, på olika utbildningar, samt i samhället.

- Verka för ökad och förbättrad utbildning i dessa frågor för läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster etc.

- Främja forskning och utveckling inom området barn och smärta.

- Arrangera möten och kongresser för att föra ut nya forskningsrön och behandlingstekniker.

- Vara ett forum för utbyte av kunskap och erfarenheter för dem som arbetar inom området.

- Verka för ett samarbete med övriga smärtorganisationer nationellt och internationellt.

- Utgöra en rådgivande förening på basen av samlad erfarenhet och aktuell forskning där koncensus eftersträvas

Följ oss på Facebook

likefb.jpg Välkommen till Svensk barnsmärtförenings Facebook-sida.

Följ oss på Instagram

Insta.jpg Nu finns Svensk barnsmärtförening på Instagram under #barnsmärta och namnet svenskbarnsmartforening. Följ oss där!

International Association for the Study of Pain

IASP-Logo-270X98_1504021088752_1.png

European Pain Federation

efic-logo.png

Utbildningsdag: Komplex smärtproblematik

Utbdag_nov_2019.png

15 november arrangerar Svensk barnsmärtförening en utbildningsdag i Stockholm. Temat är Komplex smärtproblematik hos barn och ungdomar. Bland ämnen märks:

Metadon / Palliativ behandling
Metadon / Till barn/ungdomar med komplex smärta
Komplex smärta: ADD-, ADHD-gruppens problematik
Problematik hos omskurna flickor/kvinnor

Program och info här

Anmäl dig via formulär på Aktuellt > Kongresser och möten > Anmälan

Sök stipendium

Som medlem kan du söka vårt stipendium 2020. Läs mer!

Lättare att bli medlem

Med vårt nya medlemssystem kan du lättare ansöka om medlemskap (för bara 150:- per år) eller ändra dina medlemsuppgifter.

Stipendierapport 2019

Vanja Rudström och Sabina Westerlind rapporterar om lärdomar de fick när de med hjälp av stipendium deltog i Lekterapeuternas Riksmöte.

Beställ smärtskalor

VAS-NRS.jpg

Nu kan du beställa inplastade smärtskattningsskalor från oss. Vi erbjuder CAS/FAS, FLACC, FPS-R och VAS/NRS. Läs mer här.

Nästa världskongress på Nya Zeeland

ispp21-logoicon.png Auckland, Nya Zeeland är platsen för International Symposium on Pediatric Pain - ISPP 2021

Uppsatser om barn och smärta

Vi öppnar en ny sektion där du kan presentera din uppsats om barn och smärta. Först ut är Frida Berg med en studie av rörelserädsla hos barn. Läs mer.

Film mot stickrädsla

Bild_ItDoesntHaveToHurt.png

Här finns en liten film om hur man som förälder kan hjälpa sitt stickrädda barn.

Smärtskattningsinstrument

Vi erbjuder nedladdning av validerade svenska versioner av smärtskattningsinstrument på sidan Information. Först ut är ALPS-Neo, COMFORT-B, FLACC och FPS-R.

Film om kronisk smärta

Film.png

Att förstå smärtan - och vad man ska göra på 10 minuter är en animerad film från Deutsches Kinderschmerzzentrum. Kolla på vår länksida

Logga in Hemsida från Lawebb Logga in