Välkomna till Svensk barnsmärtförening

Ordförande har ordet - april 2018

Stefan-Nilsson-breddare.jpg Svensk barnsmärtförening har ett händelserikt 2018, och vi har precis avslutat Svenskt barnsmärtsymposium i Umeå den 12-13 april. Umeå bjöd på sol och vårvärme, men solen kunde inte överglänsa årets intressanta program. Symposiet kunde bjuda på den senaste forskningen, såsom skolresultat hos barn och ungdomar med långvarig smärta och hundars betydelse för att öka välmående för barn och ungdomar vid sjukhusvistelser. På kvällen bjöd barnsmärtsymposiet på middag och musik quiz, och bra tillfällen för att diskutera barn och smärta med kollegor från hela landet. Läs Stefan Nilssons hälsning till alla som som vill arbeta för ett bättre smärtomhändertagande.

Viktigt om Swedish Pain Society

swedishpain2-300x69.png Svensk barnsmärtförening är associerad förening i Swedish Pain Society. Nytt från i år är att du som är medlem i barnsmärtföreningen kan teckna medlemsskap i SPS för endast 20:-. För det får du
• Rabatterad avgift till Smärtforum där du förutom ny kunskap kan nätverka med andra som jobbar med smärta
• Tidskriften European Journal of Pain
• Möjlighet att ansöka om SPS stipendier
• Medlemskap i EFIC
Så när du betalat din medlemsavgift hos oss så går du till SPS hemsida och tecknar medlemsskap där.

Svensk barnsmärtförening

Svensk barnsmärtförening bildades 1997. Vi är en multidisciplinär förening för dig som är intresserad av diagnostik, behandling och omvårdnad vid smärta hos barn och ungdom.

Föreningens mål

- Främja spridning av kunskap om diagnostik och behandling av smärta hos barn inom sjukvården, på olika utbildningar, samt i samhället.

- Verka för ökad och förbättrad utbildning i dessa frågor för läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster etc.

- Främja forskning och utveckling inom området barn och smärta.

- Arrangera möten och kongresser för att föra ut nya forskningsrön och behandlingstekniker.

- Vara ett forum för utbyte av kunskap och erfarenheter för dem som arbetar inom området.

- Verka för ett samarbete med övriga smärtorganisationer nationellt och internationellt.

- Utgöra en rådgivande förening på basen av samlad erfarenhet och aktuell forskning där koncensus eftersträvas

Följ oss på Facebook

likefb.jpg Välkommen till Svensk barnsmärtförenings Facebook-sida.

Följ oss på Instagram

Insta.jpg Nu finns Svensk barnsmärtförening på Instagram under #barnsmärta och namnet svenskbarnsmartforening. Följ oss där!

Smärtavhandling försvaras 5 juni

Randi Dovland Andersen försvarar sin avhandling "Do you see my pain? Aspects of pain assessment in hospitalized preverbal children" 5 juni på Karolinska institutet.

Beställ smärtskalor

VAS-NRS.jpg

Nu kan du beställa inplastade smärtskattningsskalor från oss. Vi erbjuder FAS/CAS, FLACC, FPS-R och VAS/NRS. Läs mer här.

Uppsatser om barn och smärta

Vi öppnar en ny sektion där du kan presentera din uppsats om barn och smärta. Först ut är Frida Berg med en studie av rörelserädsla hos barn. Läs mer.

Global-Year_2018_RGB-with-shadow.png

Workshop om Guided Imagery

Vi inbjuder till en workshop med Bernie Whitaker 6 september i Göteborg.

Film mot stickrädsla

Bild_ItDoesntHaveToHurt.png

Här finns en liten film om hur man som förälder kan hjälpa sitt stickrädda barn.

Smärtskattningsinstrument

Vi erbjuder nedladdning av validerade svenska versioner av smärtskattningsinstrument på sidan Information. Först ut är ALPS-Neo, COMFORT-B, FLACC och FPS-R.

Film om kronisk smärta

Film.png

Att förstå smärtan - och vad man ska göra på 10 minuter är en animerad film från Deutsches Kinderschmerzzentrum. Kolla på vår länksida

Swisha din medlemsavgift

swish_logo_primary_RGB_-2-.png

Svensk barnsmärtförening har Swish. Du kan betala din medlemsavgift, 150 kronor, till 123 311 2059. Skriv ditt namn, bostadsort och "medlem 2017".

Logga in Hemsida från Lawebb Logga in