Välkomna till Svensk barnsmärtförening

Ordförande har ordet - sept 2018

Stefan-Nilsson-breddare.jpg Efter en solig och varm sommar är det nu dags att starta upp höstens projekt. Jag hoppas att ni har många bra idéer på gång för att utveckla och förbättra smärthanteringen för barn och ungdomar inom både akut och långvarig smärta.
Jag hoppas att ni anmäler er till höstens intressanta grundkurs i barn och smärta. Den 15-16 november arrangerar Svensk barnsmärtförening en grundkurs inom barn och smärta på Villa Fridhem, som ligger utanför Norrköping. Här ges du som deltagare möjlighet att få en bred kunskap inom smärtfysiologi, smärtfarmakologi, smärtbedömning och behandling med komplementära metoder. Det finns också tillfälle att få diskutera dina specifika utmaningar inom din verksamhet, och det kommer att närvara deltagare från hela landet. Du anmäler dig på hemsidan så snart som möjligt.
Boka också redan nu in Svenskt barnsmärtsymposium den 28-29 mars, 2019. Nästa år kommer symposiet att vara i Uppsala och det innehåller både nationella och internationella toppföreläsare som ger dig den senaste kunskapen inom smärtområdet. Vi utlovar även mycket tid för diskussion med andra som också är intresserade av att utveckla smärthanteringen för barn och ungdomar.
Du vet väl om att du när som helst kan beställa smärtbedömningsinstrument på vår hemsida, så tveka inte att uppdatera din avdelning med validerade smärtskattningsinstrument. Vi erbjuder de skattningsskalor som är validerade och vanligast förekommande, men du är också välkommen att ge tips på andra skalor som du saknar i vårt utbud.

Viktigt om Swedish Pain Society

swedishpain2-300x69.png Svensk barnsmärtförening är associerad förening i Swedish Pain Society. Nytt från i år är att du som är medlem i barnsmärtföreningen kan teckna medlemsskap i SPS för endast 20:-. För det får du
• Rabatterad avgift till Smärtforum där du förutom ny kunskap kan nätverka med andra som jobbar med smärta
• Tidskriften European Journal of Pain
• Möjlighet att ansöka om SPS stipendier
• Medlemskap i EFIC
Så när du betalat din medlemsavgift hos oss så går du till SPS hemsida och tecknar medlemsskap där.

Svensk barnsmärtförening

Svensk barnsmärtförening bildades 1997. Vi är en multidisciplinär förening för dig som är intresserad av diagnostik, behandling och omvårdnad vid smärta hos barn och ungdom.

Föreningens mål

- Främja spridning av kunskap om diagnostik och behandling av smärta hos barn inom sjukvården, på olika utbildningar, samt i samhället.

- Verka för ökad och förbättrad utbildning i dessa frågor för läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster etc.

- Främja forskning och utveckling inom området barn och smärta.

- Arrangera möten och kongresser för att föra ut nya forskningsrön och behandlingstekniker.

- Vara ett forum för utbyte av kunskap och erfarenheter för dem som arbetar inom området.

- Verka för ett samarbete med övriga smärtorganisationer nationellt och internationellt.

- Utgöra en rådgivande förening på basen av samlad erfarenhet och aktuell forskning där koncensus eftersträvas

Följ oss på Facebook

likefb.jpg Välkommen till Svensk barnsmärtförenings Facebook-sida.

Följ oss på Instagram

Insta.jpg Nu finns Svensk barnsmärtförening på Instagram under #barnsmärta och namnet svenskbarnsmartforening. Följ oss där!

Grundkurs Barn och smärta 15-16 nov

Fulltecknad! Skicka en e-post till anmälningsansvarig om du vill stå på väntelista
Uppdatering i programmet för grundkursen på Villa Fridhem. Välkommen!

Svenskt barnsmärtsymposium 28-29 mars i Uppsala

Uppsala hälsar välkommen till Svenskt barnsmärtsymposium 2019

Ny workshop om Guided Imagery

Eftersom det var så stort intresse förra gången erbjuder vi en ny Workshop med Bernie Whitaker, 27 mars i Uppsala, i anslutning till Svenskt barnsmärtsymposium. Mer info kommer.

ISPP2019.png

Beställ smärtskalor

VAS-NRS.jpg

Nu kan du beställa inplastade smärtskattningsskalor från oss. Vi erbjuder FAS/CAS, FLACC, FPS-R och VAS/NRS. Läs mer här.

Uppsatser om barn och smärta

Vi öppnar en ny sektion där du kan presentera din uppsats om barn och smärta. Först ut är Frida Berg med en studie av rörelserädsla hos barn. Läs mer.

Global-Year_2018_RGB-with-shadow.png

Film mot stickrädsla

Bild_ItDoesntHaveToHurt.png

Här finns en liten film om hur man som förälder kan hjälpa sitt stickrädda barn.

Smärtskattningsinstrument

Vi erbjuder nedladdning av validerade svenska versioner av smärtskattningsinstrument på sidan Information. Först ut är ALPS-Neo, COMFORT-B, FLACC och FPS-R.

Film om kronisk smärta

Film.png

Att förstå smärtan - och vad man ska göra på 10 minuter är en animerad film från Deutsches Kinderschmerzzentrum. Kolla på vår länksida

Swisha din medlemsavgift

swish_logo_primary_RGB_-2-.png

Svensk barnsmärtförening har Swish. Du kan betala din medlemsavgift, 150 kronor, till 123 311 2059. Skriv ditt namn, bostadsort och "medlem 2017".

Logga in Hemsida från Lawebb Logga in