Ordförande har ordet

Juni 2018

Stefan-Nilsson-breddare.jpg Nu nalkas ljuva sommar, och jag hoppas att ni alla snart får möjlighet till en efterlängtad sommarledighet. Vårdens viktiga arbete fortsätter dock, liksom aktiviteterna på Svensk barnsmärtförenings hemsida. Jag hoppas att ni inte glömmer bort under sommaren att anmäla er till höstens intressanta workshops och utbildningar.

Den 6 september arrangerar Svensk barnsmärtförening en utbildningsdag i Guided Imagery. Bernie Whitaker kommer till Göteborg och erbjuder en heldag, där ni får möjlighet att fördjupa er i en icke farmakologisk metod som kan passa både vakna och sederade barn. Ta tillfället i akt och utöka er verktygslåda när det gäller metoder för att reducera stress och oro hos barn och ungdomar.

Den 15-16 november arrangerar Svensk barnsmärtförening en grundkurs inom barn och smärta på Villa Fridhem, som ligger utanför Norrköping. Här ges deltagarna möjlighet att få en grundläggande kunskap inom smärtfysiologi, smärtfarmakologi, smärtbedömning och behandling med komplementära metoder. Ni anmäler er på hemsidan till detta unika tillfälle att få en bred kunskap om barn och smärta. Det kommer också att finnas tillfällen för att träffa och diskutera med andra professionella och bilda nätverk som varar mycket längre än dessa utbildningsdagar.

Boka in den 28-29 mars, 2019, då är det dags för nästa barnsmärtsymposium i Uppsala. Vi kan redan nu lova er både internationella och nationella föreläsare som befinner sig i frontlinjen när det gäller bedömning och behandling av barn och smärta.

Jag vill slutligen uppmuntra er alla att ta barns och ungdomars parti i vården, och detta gör ni bäst genom att aktivt lyssna på dem och genomföra en adekvat smärtbedömning. Ni kan när som helst beställa smärtbedömningsinstrument på vår hemsida, så tveka inte att uppdatera era avdelningar med validerade smärtskattningsinstrument.

Senast uppdaterad 180620