Välkomna till Svensk barnsmärtförening

Ordförande har ordet - november 2018

Stefan-Nilsson-breddare.jpg Årets grundkurs inom barn och smärta avslutades på Villa Fridhem under fredagen den 16 november. Det blev ett fullsatt möte med fler än 50 deltagare från flera olika professioner och sjukhus. Med andra ord blev det något mer än bara ett tillfälle för att lyssna på olika experter inom barn och smärta. Det var också ett tillfälle för att bilda nya nätverk och i diskussionerna delgavs tips och idéer inom olika områden. Sedan var det bara för var och en av deltagarna att plocka russinen ur kakan och åka åter till sina hemmaavdelningar för att förbättra sina rutiner.
Samma dag som grundkursen inom barn och smärta avslutades på Villa Fridhem, var det dags för Liseberg att tända sin julgran. I ett tidevarv när julmarknader har flyttats fram för att starta redan i november så hinner knappt sista pumpan från höstlovet att falna innan det är dags för julbelysningens tid.
Svensk barnsmärtförening har redan ett preliminärt program klart inför nästa års barnsmärtsymposium den 28-29 mars, 2019. Det blir neonatal smärta, guided imagery, hjärnskakning och långtidskonsekvenser, funktionella buksmärtor, hypnos i smärtvården och mycket mer. Nästa år kommer symposiet att vara i Uppsala och det innehåller både nationella och internationella toppföreläsare som ger dig den senaste kunskapen inom smärtområdet. Vi utlovar även mycket tid för diskussion med andra som är intresserade av att utveckla smärthanteringen för barn och ungdomar. Dagen innan, den 27 mars, finns det möjlighet att vara med på en workshop i Guided Imagery som anordnas av Bernie Whitaker. Du anmäler dig via hemsidan till både denna workshop och till Svenskt barnsmärtsymposium.
Du vet väl om att du när som helst kan beställa smärtbedömningsinstrument på vår hemsida, så tveka inte att uppdatera din avdelning med smärtskattningsinstrument. Vi erbjuder skattningsskalor som är validerade och vi har valt ut de skalor som är vanligast förekommande nationellt och internationellt. Du är dock alltid välkommen med att ge tips på skalor som du saknar i vårt utbud.

Viktigt om Swedish Pain Society

swedishpain2-300x69.png Svensk barnsmärtförening är associerad förening i Swedish Pain Society. Nytt från i år är att du som är medlem i barnsmärtföreningen kan teckna medlemsskap i SPS för endast 20:-. För det får du
• Rabatterad avgift till Smärtforum där du förutom ny kunskap kan nätverka med andra som jobbar med smärta
• Tidskriften European Journal of Pain
• Möjlighet att ansöka om SPS stipendier
• Medlemskap i EFIC
Så när du betalat din medlemsavgift hos oss så går du till SPS hemsida och tecknar medlemsskap där.

Svensk barnsmärtförening

Svensk barnsmärtförening bildades 1997. Vi är en multidisciplinär förening för dig som är intresserad av diagnostik, behandling och omvårdnad vid smärta hos barn och ungdom.

Föreningens mål

- Främja spridning av kunskap om diagnostik och behandling av smärta hos barn inom sjukvården, på olika utbildningar, samt i samhället.

- Verka för ökad och förbättrad utbildning i dessa frågor för läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster etc.

- Främja forskning och utveckling inom området barn och smärta.

- Arrangera möten och kongresser för att föra ut nya forskningsrön och behandlingstekniker.

- Vara ett forum för utbyte av kunskap och erfarenheter för dem som arbetar inom området.

- Verka för ett samarbete med övriga smärtorganisationer nationellt och internationellt.

- Utgöra en rådgivande förening på basen av samlad erfarenhet och aktuell forskning där koncensus eftersträvas

Följ oss på Facebook

likefb.jpg Välkommen till Svensk barnsmärtförenings Facebook-sida.

Följ oss på Instagram

Insta.jpg Nu finns Svensk barnsmärtförening på Instagram under #barnsmärta och namnet svenskbarnsmartforening. Följ oss där!

Svenskt barnsmärtsymposium 28-29 mars i Uppsala

Här finns programmet.
Anmäl dig via vår mötessida.

Uppsala hälsar välkommen till Svenskt barnsmärtsymposium 2019

Ny workshop om Guided Imagery

Eftersom det var så stort intresse förra gången erbjuder vi en ny Workshop med Bernie Whitaker, 27 mars i Uppsala, i anslutning till Svenskt barnsmärtsymposium. Läs mer här.

ISPP2019.png

Beställ smärtskalor

VAS-NRS.jpg

Nu kan du beställa inplastade smärtskattningsskalor från oss. Vi erbjuder FAS/CAS, FLACC, FPS-R och VAS/NRS. Läs mer här.

Uppsatser om barn och smärta

Vi öppnar en ny sektion där du kan presentera din uppsats om barn och smärta. Först ut är Frida Berg med en studie av rörelserädsla hos barn. Läs mer.

Global-Year_2018_RGB-with-shadow.png

Film mot stickrädsla

Bild_ItDoesntHaveToHurt.png

Här finns en liten film om hur man som förälder kan hjälpa sitt stickrädda barn.

Smärtskattningsinstrument

Vi erbjuder nedladdning av validerade svenska versioner av smärtskattningsinstrument på sidan Information. Först ut är ALPS-Neo, COMFORT-B, FLACC och FPS-R.

Film om kronisk smärta

Film.png

Att förstå smärtan - och vad man ska göra på 10 minuter är en animerad film från Deutsches Kinderschmerzzentrum. Kolla på vår länksida

Swisha din medlemsavgift

swish_logo_primary_RGB_-2-.png

Svensk barnsmärtförening har Swish. Du kan betala din medlemsavgift, 150 kronor, till 123 311 2059. Skriv ditt namn, bostadsort och "medlem 2017".

Logga in Hemsida från Lawebb Logga in