Välkomna till Svensk barnsmärtförening

Ordförande har ordet - februari 2019

Stefan-Nilsson-breddare.jpg Ljuset har återvänt till våra breddgrader, och våren har kommit till flera platser i landet. När det är vår är det dags för årets Barnsmärtsymposium. Än finns det möjlighet för dig att skicka in en anmälan till en av årets största händelser inom barn och smärta. Programmet till Barnsmärtsymposiet den 28-29 mars, finns publicerat på hemsidan och där kan du även anmäla dig. Det blir ett variationsrikt möte med både nationella och internationella toppföreläsare inom bland annat neonatal smärta, guided imagery, funktionella buksmärtor och hypnos i smärtvården. Vi utlovar även mycket tid för diskussion med andra som är intresserade av att utveckla smärthanteringen för barn och ungdomar. Dagen innan, den 27 mars, finns det möjlighet att vara med på en workshop i Guided Imagery som anordnas av Bernie Whitaker. Det finns några platser kvar, så först till kvarn…
Veckan efter Barnsmärtsymposiet har ni dessutom möjlighet att göra en djupdykning inom neonatal smärta, och onsdagen den 3 april är ni varmt välkomna till en förmiddag inom barn och smärta på Barnveckan i Örebro.
I år har IASP som tema att fokusera på de mest sårbara grupperna inom hälso- och sjukvården. I mitten på november kommer Svensk barnsmärtförening att ha en utbildningsdag som belyser komplexa smärttillstånd hos sårbara grupper för att uppmärksamma detta tema. Det blir en intensiv utbildningsdag där vi träffas för att tillsammans diskutera hur man kan komma vidare när alla andra redan har ”kastat in handduken”. Det finns alltid mer att göra, så missa inte detta unika tillfälle att få diskutera de svåraste situationerna inom hälso- och sjukvården.
Du vet väl om att du när som helst kan beställa smärtbedömningsinstrument på vår hemsida, så tveka inte att uppdatera din avdelning med smärtskattningsinstrument. Vi erbjuder skattningsskalor som är validerade och vi har valt ut de skalor som är vanligast förekommande nationellt och internationellt. Du är dock alltid välkommen med att ge tips på skalor som du saknar i vårt utbud.

Viktigt om Swedish Pain Society

swedishpain2-300x69.png Svensk barnsmärtförening är associerad förening i Swedish Pain Society. Nytt från i år är att du som är medlem i barnsmärtföreningen kan teckna medlemsskap i SPS för endast 20:-. För det får du
• Rabatterad avgift till Smärtforum där du förutom ny kunskap kan nätverka med andra som jobbar med smärta
• Tidskriften European Journal of Pain
• Möjlighet att ansöka om SPS stipendier
• Medlemskap i European Pain Federation (EFIC)
Så när du betalat din medlemsavgift hos oss så går du till SPS hemsida och tecknar medlemsskap där.

Svensk barnsmärtförening

Svensk barnsmärtförening bildades 1997. Vi är en multidisciplinär förening för dig som är intresserad av diagnostik, behandling och omvårdnad vid smärta hos barn och ungdom.

Föreningens mål

- Främja spridning av kunskap om diagnostik och behandling av smärta hos barn inom sjukvården, på olika utbildningar, samt i samhället.

- Verka för ökad och förbättrad utbildning i dessa frågor för läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster etc.

- Främja forskning och utveckling inom området barn och smärta.

- Arrangera möten och kongresser för att föra ut nya forskningsrön och behandlingstekniker.

- Vara ett forum för utbyte av kunskap och erfarenheter för dem som arbetar inom området.

- Verka för ett samarbete med övriga smärtorganisationer nationellt och internationellt.

- Utgöra en rådgivande förening på basen av samlad erfarenhet och aktuell forskning där koncensus eftersträvas

Följ oss på Facebook

likefb.jpg Välkommen till Svensk barnsmärtförenings Facebook-sida.

Följ oss på Instagram

Insta.jpg Nu finns Svensk barnsmärtförening på Instagram under #barnsmärta och namnet svenskbarnsmartforening. Följ oss där!

International Association for the Study of Pain

IASP-Logo-270X98_1504021088752_1.png

European Pain Federation

efic-logo.png

Lättare att bli medlem

Med vårt nya medlemssystem kan du lättare ansöka om medlemskap (för bara 150:- per år) eller ändra dina medlemsuppgifter.

Svenskt barnsmärtsymposium 28-29 mars i Uppsala

Här finns program och info
Anmäl dig via vår mötessida.

Uppsala hälsar välkommen till Svenskt barnsmärtsymposium 2019

Ny workshop om Guided Imagery

Eftersom det var så stort intresse förra gången erbjuder vi en ny Workshop med Bernie Whitaker, 27 mars i Uppsala, i anslutning till Svenskt barnsmärtsymposium. Läs mer här. Anmäl dig via vår mötessida.

Barnveckan 1-4 april

Vi medverkar vid Barnveckan i Örebro med ett program om neonatal smärta. Läs mer på vår mötessida.

ISPP2019.png

Beställ smärtskalor

VAS-NRS.jpg

Nu kan du beställa inplastade smärtskattningsskalor från oss. Vi erbjuder FAS/CAS, FLACC, FPS-R och VAS/NRS. Läs mer här.

Utbildningsdag: Komplex smärtproblematik

Utbdag_nov_2019.png

Uppsatser om barn och smärta

Vi öppnar en ny sektion där du kan presentera din uppsats om barn och smärta. Först ut är Frida Berg med en studie av rörelserädsla hos barn. Läs mer.

Film mot stickrädsla

Bild_ItDoesntHaveToHurt.png

Här finns en liten film om hur man som förälder kan hjälpa sitt stickrädda barn.

Smärtskattningsinstrument

Vi erbjuder nedladdning av validerade svenska versioner av smärtskattningsinstrument på sidan Information. Först ut är ALPS-Neo, COMFORT-B, FLACC och FPS-R.

Film om kronisk smärta

Film.png

Att förstå smärtan - och vad man ska göra på 10 minuter är en animerad film från Deutsches Kinderschmerzzentrum. Kolla på vår länksida

Swisha din medlemsavgift

swish_logo_primary_RGB_-2-.png

Svensk barnsmärtförening har Swish. Du kan betala din medlemsavgift, 150 kronor, till 123 311 2059. Skriv ditt namn, bostadsort och "medlem 2017".

Logga in Hemsida från Lawebb Logga in