Välkomna till Svensk barnsmärtförening

Ordförande har ordet - januari 2019

Stefan-Nilsson-breddare.jpg Nu är det ett nytt år med nya möjligheter, och jag hoppas att ni alla är laddade för att stödja barn och ungdomar som behöver hjälp att hantera sin smärta. Mycket är redan gjort, men det finns också mycket kvar att göra innan våra verksamheter är välfungerande när det gäller smärthantering. Det finns anledning att fördjupa sina kunskaper inom området och under året kommer det att finnas möjligheter att besöka både vårt Barnsmärtsymposium i Uppsala och det tolfte internationella symposiet om barn och smärta i Basel.
Programmet till Barnsmärtsymposiet den 28-29 mars, 2019, finns publicerat på hemsidan och där kan ni även anmäla er. Det blir ett variationsrikt möte med både nationella och internationella toppföreläsare inom bland annat neonatal smärta, guided imagery, funktionella buksmärtor och hypnos i smärtvården. Vi utlovar även mycket tid för diskussion med andra som är intresserade av att utveckla smärthanteringen för barn och ungdomar. Dagen innan, den 27 mars, finns det möjlighet att vara med på en workshop i Guided Imagery som anordnas av Bernie Whitaker.
Glöm inte bort att Svensk barnsmärtförening utlyser ett stipendium i år som kan användas till fortbildning, studiebesök eller kongressdeltagande. Du hittar mer information på hemsidan och den 15 februari är sista datum för att lämna in en ansökan.
Du vet väl också om att du när som helst kan beställa smärtbedömningsinstrument på vår hemsida, så tveka inte att uppdatera din avdelning med smärtskattningsinstrument. Vi erbjuder skattningsskalor som är validerade och vi har valt ut de skalor som är vanligast förekommande nationellt och internationellt. Du är dock alltid välkommen med att ge tips på skalor som du saknar i vårt utbud.

Viktigt om Swedish Pain Society

swedishpain2-300x69.png Svensk barnsmärtförening är associerad förening i Swedish Pain Society. Nytt från i år är att du som är medlem i barnsmärtföreningen kan teckna medlemsskap i SPS för endast 20:-. För det får du
• Rabatterad avgift till Smärtforum där du förutom ny kunskap kan nätverka med andra som jobbar med smärta
• Tidskriften European Journal of Pain
• Möjlighet att ansöka om SPS stipendier
• Medlemskap i European Pain Federation (EFIC)
Så när du betalat din medlemsavgift hos oss så går du till SPS hemsida och tecknar medlemsskap där.

Svensk barnsmärtförening

Svensk barnsmärtförening bildades 1997. Vi är en multidisciplinär förening för dig som är intresserad av diagnostik, behandling och omvårdnad vid smärta hos barn och ungdom.

Föreningens mål

- Främja spridning av kunskap om diagnostik och behandling av smärta hos barn inom sjukvården, på olika utbildningar, samt i samhället.

- Verka för ökad och förbättrad utbildning i dessa frågor för läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster etc.

- Främja forskning och utveckling inom området barn och smärta.

- Arrangera möten och kongresser för att föra ut nya forskningsrön och behandlingstekniker.

- Vara ett forum för utbyte av kunskap och erfarenheter för dem som arbetar inom området.

- Verka för ett samarbete med övriga smärtorganisationer nationellt och internationellt.

- Utgöra en rådgivande förening på basen av samlad erfarenhet och aktuell forskning där koncensus eftersträvas

Följ oss på Facebook

likefb.jpg Välkommen till Svensk barnsmärtförenings Facebook-sida.

Följ oss på Instagram

Insta.jpg Nu finns Svensk barnsmärtförening på Instagram under #barnsmärta och namnet svenskbarnsmartforening. Följ oss där!

International Association for the Study of Pain

IASP-Logo-270X98_1504021088752_1.png

European Pain Federation

efic-logo.png

Lättare att bli medlem

Med vårt nya medlemssystem kan du lättare ansöka om medlemskap (för bara 150:- per år) eller ändra dina medlemsuppgifter.

Sök stipendium!

Senast 15 februari kan du söka vårt stipendium för 2019. Läs mer här.

Svenskt barnsmärtsymposium 28-29 mars i Uppsala

Här finns program och info
Anmäl dig via vår mötessida.

Uppsala hälsar välkommen till Svenskt barnsmärtsymposium 2019

Ny workshop om Guided Imagery

Eftersom det var så stort intresse förra gången erbjuder vi en ny Workshop med Bernie Whitaker, 27 mars i Uppsala, i anslutning till Svenskt barnsmärtsymposium. Läs mer här. Anmäl dig via vår mötessida.

Workshop i Datteln

Deutsches Kinderschmerzzentrum ordnar workshop tillsammans med Bosten Childrens Hospital alldeles innan ISPP 2019. Läs mer här.

ISPP2019.png

Beställ smärtskalor

VAS-NRS.jpg

Nu kan du beställa inplastade smärtskattningsskalor från oss. Vi erbjuder FAS/CAS, FLACC, FPS-R och VAS/NRS. Läs mer här.

Uppsatser om barn och smärta

Vi öppnar en ny sektion där du kan presentera din uppsats om barn och smärta. Först ut är Frida Berg med en studie av rörelserädsla hos barn. Läs mer.

Film mot stickrädsla

Bild_ItDoesntHaveToHurt.png

Här finns en liten film om hur man som förälder kan hjälpa sitt stickrädda barn.

Smärtskattningsinstrument

Vi erbjuder nedladdning av validerade svenska versioner av smärtskattningsinstrument på sidan Information. Först ut är ALPS-Neo, COMFORT-B, FLACC och FPS-R.

Film om kronisk smärta

Film.png

Att förstå smärtan - och vad man ska göra på 10 minuter är en animerad film från Deutsches Kinderschmerzzentrum. Kolla på vår länksida

Swisha din medlemsavgift

swish_logo_primary_RGB_-2-.png

Svensk barnsmärtförening har Swish. Du kan betala din medlemsavgift, 150 kronor, till 123 311 2059. Skriv ditt namn, bostadsort och "medlem 2017".

Logga in Hemsida från Lawebb Logga in