Välkomna till Svensk barnsmärtförening

Ordförande har ordet - april 2019

Stefan-Nilsson-breddare.jpg Nu har årets Barnsmärtsymposium avslutats, och resultatet blev en succé. Det blev en attraktiv blandning av nationella och internationella föreläsare med expertis inom både akut och långvarig smärta. Temat från dröm till verklighet demonstrerades väl av bland annat Chantal Wood och Bernie Whitaker som presenterade intressanta vägar till att använda våra drömmar i smärtbehandlingen.
I år har IASP som tema att fokusera på de mest sårbara grupperna inom hälso- och sjukvården. För att uppmärksamma detta tema kommer Svensk barnsmärtförening den 15 november att arrangera en utbildningsdag på Nya Karolinska Solna (NKS). Utbildningsdagen kommer att belysa komplexa smärttillstånd hos sårbara grupper. Det blir en intensiv utbildningsdag där vi träffas för att tillsammans diskutera hur man kan komma vidare när alla andra redan har ”kastat in handduken”. Det finns alltid mer att göra, så missa inte detta unika tillfälle att få diskutera de svåraste situationerna inom hälso- och sjukvården. Anmäl dig på hemsidan.
Boka redan nu in Svensk barnsmärtförenings Barnsmärtsymposium den 19-20 mars, 2020, i Lund. Det kommer att bli två spännande dagar med ett minst lika intressant program som vid årets möte. Så missa inte detta tillfälle att fördjupa dina kunskaper inom området barn och smärta.
Du vet väl om att du när som helst kan beställa smärtbedömningsinstrument på vår hemsida, så tveka inte att uppdatera din avdelning med smärtskattningsinstrument. Vi erbjuder skattningsskalor som är validerade och vi har valt ut de skalor som är vanligast förekommande nationellt och internationellt. Du är dock alltid välkommen med att ge tips på skalor som du saknar i vårt utbud.

Viktigt om Swedish Pain Society

swedishpain2-300x69.png Svensk barnsmärtförening är associerad förening i Swedish Pain Society. Nytt från i år är att du som är medlem i barnsmärtföreningen kan teckna medlemsskap i SPS för endast 20:-. För det får du
• Rabatterad avgift till Smärtforum där du förutom ny kunskap kan nätverka med andra som jobbar med smärta
• Tidskriften European Journal of Pain
• Möjlighet att ansöka om SPS stipendier
• Medlemskap i European Pain Federation (EFIC)
Så när du betalat din medlemsavgift hos oss så går du till SPS hemsida och tecknar medlemsskap där.

Svensk barnsmärtförening

Svensk barnsmärtförening bildades 1997. Vi är en multidisciplinär förening för dig som är intresserad av diagnostik, behandling och omvårdnad vid smärta hos barn och ungdom.

Föreningens mål

- Främja spridning av kunskap om diagnostik och behandling av smärta hos barn inom sjukvården, på olika utbildningar, samt i samhället.

- Verka för ökad och förbättrad utbildning i dessa frågor för läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster etc.

- Främja forskning och utveckling inom området barn och smärta.

- Arrangera möten och kongresser för att föra ut nya forskningsrön och behandlingstekniker.

- Vara ett forum för utbyte av kunskap och erfarenheter för dem som arbetar inom området.

- Verka för ett samarbete med övriga smärtorganisationer nationellt och internationellt.

- Utgöra en rådgivande förening på basen av samlad erfarenhet och aktuell forskning där koncensus eftersträvas

Följ oss på Facebook

likefb.jpg Välkommen till Svensk barnsmärtförenings Facebook-sida.

Följ oss på Instagram

Insta.jpg Nu finns Svensk barnsmärtförening på Instagram under #barnsmärta och namnet svenskbarnsmartforening. Följ oss där!

International Association for the Study of Pain

IASP-Logo-270X98_1504021088752_1.png

European Pain Federation

efic-logo.png

Utbildningsdag: Komplex smärtproblematik

Utbdag_nov_2019.png

15 november arrangerar Svensk barnsmärtförening en utbildningsdag i Stockholm. Temat är Komplex smärtproblematik hos barn och ungdomar. Bland ämnen märks:

Metadon / Palliativ behandling
Metadon / Till barn/ungdomar med komplex smärta
Komplex smärta: ADD-, ADHD-gruppens problematik
Problematik hos omskurna flickor/kvinnor

Lättare att bli medlem

Med vårt nya medlemssystem kan du lättare ansöka om medlemskap (för bara 150:- per år) eller ändra dina medlemsuppgifter.

Stipendierapport 2019

Vanja Rudström och Sabina Westerlind rapporterar om lärdomar de fick när de med hjälp av stipendium deltog i Lekterapeuternas Riksmöte.

ISPP2019.png

Beställ smärtskalor

VAS-NRS.jpg

Nu kan du beställa inplastade smärtskattningsskalor från oss. Vi erbjuder FAS/CAS, FLACC, FPS-R och VAS/NRS. Läs mer här.

Uppsatser om barn och smärta

Vi öppnar en ny sektion där du kan presentera din uppsats om barn och smärta. Först ut är Frida Berg med en studie av rörelserädsla hos barn. Läs mer.

Film mot stickrädsla

Bild_ItDoesntHaveToHurt.png

Här finns en liten film om hur man som förälder kan hjälpa sitt stickrädda barn.

Smärtskattningsinstrument

Vi erbjuder nedladdning av validerade svenska versioner av smärtskattningsinstrument på sidan Information. Först ut är ALPS-Neo, COMFORT-B, FLACC och FPS-R.

Film om kronisk smärta

Film.png

Att förstå smärtan - och vad man ska göra på 10 minuter är en animerad film från Deutsches Kinderschmerzzentrum. Kolla på vår länksida

Swisha din medlemsavgift

swish_logo_primary_RGB_-2-.png

Svensk barnsmärtförening har Swish. Du kan betala din medlemsavgift, 150 kronor, till 123 311 2059. Skriv ditt namn, bostadsort och "medlem 2017".

Logga in Hemsida från Lawebb Logga in